Entä jos asiakas maksaisi mitä haluaa?

Updated: Apr 28, 2019

Voiko pörssiyhtiön toimitusjohtajalle sanoa vuoden työn hinnaksi “pay what feels right”?


Teal-ajattelussa keskeistä on luottamus ihmisiin. Uskaltaako pieni valmennusyritys sanoa pörssiyhtiön toimitusjohtajalle, että hinta vuoden työstä on “omantunnon mukaan”? Me uskalsimme, emmekä ole katuneet. Yhä useampi asiakkaamme valitsee maksun omantunnon mukaan. Olemme saaneet tehdä upeita projekteja hienojen ihmisten kanssa ja oppineet valtavasti. Emme joudu tekemään työläitä hinta-arvioita ja allekirjoittamaan monisivuisia sopimuksia, vaan pääsemme aloittamaan työn samantien.




Viisi vinkkiä:

  1. Ihmisiin kannattaa luottaa. Luottamuksesta syntyy positiivinen kierre, jossa edut voittaa haitat.

  2. Luottamuksesta huolimatta ei kannata olla sinisilmäinen. Jos maksu ei mielestäsi ole oikeudenmukainen, sano se suoraan. “Pay what feels right” ei tarkoita suomeksi “maksa mitä haluat”, vaan maksa summa mikä sinusta tuntuu oikealta. Jos ette ole yhtä mieltä siitä, minkä arvoista työsi on, voitte hyvässä hengessä myös lopettaa yhteistyön.

  3. Älä hinnoittele mielessäsi työtäsi sen mukaan, mitä voisit laskuttaa tai mitä asiakkaalla olisi varaa maksaa tai mitä konsultit yleensä laskuttavat. Ajattele hintasi sen mukaan, mitä kohtuullisesti tarvitset yrityksesi pyörittämiseen ja omiin elinkustannuksiin.

  4. Luovu tuntihinnasta tai siitä, että haluat maksun työn tekemisen valmistelusta tai etukäteissuunnittelusta. Asiakas ostaa sinulta tuotteen. Asiantuntijatyössä tuote on toki aineeton (osaamisesi ja kokemuksesi). Ne kuitenkin arkijärjen mukaan pitäisi kuulua hankittavaksi omalla ajalla. Vai haluaisitko itse maksaa kampaajalle aina 10% ekstraa siitä, että hän on hankkinut osaamista hiustesi leikkaamiseen?

  5. Ole ketterä. Sovi etenemisestä pienin askelin ja kokeillen. Pitkät sopimukset eivät ole kenenkään etu vaan johtavat pahimmassa tapauksessa lock-iniin, jossa laskutetaan enää vain siksi, että niin joskus sovittu.

Paljon puhutaan siitä, voiko teal-ajattelulla muuttaa maailmaa. Luottamukseen perustuva asiakassuhde voi saada aikaan perhosefektin, joka mullistaa jopa kokonaisen toimialan ja auttaa siirtymään vastakkainasettelusta luottamukseen, innostukseen ja yhteiseen hyvään.

Prominda auttaa luomaan sielukasta liiketoimintaa viemällä yrityksiä uuteen ja tuntemattomaan. Meillä on unelma uudenlaisesta työstä ja työkulttuurista. Haluamme muuttaa maailmaa tiimi ja työpaikka kerrallaan.

---


Kummina Prominda on mukana mahdollistamassa Woodstock of Teal koko päivän Open Space-tapahtumaa 10.6.2019. Tule mukaan miettimään yhdessä, miten luodaan inhimillisempää ja merkityksellisempää työelämää. Woodstock of Teal 2019


Untitled

TAPAHTUMAT

BLOGI

MEDIA

Videot

Kuvat

OSUUSKUNTA